donderdag 28 februari 2013

Zorg voor de zorg


Steeds vaker hoor ik verschrikkelijke verhalen over de omgang met mensen die aangewezen zijn op hulp van anderen. In de verpleegtehuizen  activiteitencentra en in de kinderopvang kan heel wat mis gaan. Het gaat om een kwetsbare groep mensen: bejaarden, gehandicapten (geestelijk en/of lichamelijk) en kinderen. Vaak is het een familielid die een signalerende functie heeft, soms moet een van de werkers de klokkenluider zijn.  Ik roep iedere manager op om alert te zijn op signalen. Maar ik wil ook iedere werker in de zorg met welke doelgroep dan ook vragen bewust om te gaan met de ander. Help die ander alsof je het jezelf betreft.  Je zet de TV wel aan voor de demente slechtziende mevrouw, maar je neemt niet de moeite om haar bril even op te zetten?  Jij noemt de verstandelijk gehandicapte man die met zijn opgezwollen enkels liever op de bank blijft liggen ‘liever lui dan moe’? Je propt  baby dat broodje naar binnen  ook al houdt hij zijn mond stijf dicht? Verplaats je in je medemens,  en als je dat niet wilt of kunt:  zoek dan een baan die wel bij je past!

4 opmerkingen:

  1. Ik hoor vanochtend een schrijnend verhaal van een verpleegkundige die op haar afdeling 24 mensen met 3 verpleegkundigen (en soms 1 leerling verpleegkundige die boventallig zou moeten staan) moet verzorgen.
    Tijd is er niet om persoonlijke aandacht te geven. Uitleg en voorlichting over het ziektebeeld: geen tijd voor.
    Deze verpleegkundige kiest er ivm een eerdere burn out nu voor om zich er niet al te druk over te maken. Pure zelfbescherming. Zij en har collega's zoeken inderdaad naar een andere baan. En dat is juist omdat ze wél zorg willen leveren. En misschien verdwijnen ze wel helemaal uit de zorg.
    En dat allemaal omdat er een landelijke benchmarking is geweest dat 3 vpk op 24 patienten voldoende is. De achterdeur uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dit is ook herkenbaar en ook een levensgroot probleem. Ik heb in een verpleeghuis meegemaakt dat juist de beste mensen weggingen omdat ze onder de steeds slechtere omstandigheden niet meer de kwaliteit konden leveren die ze voorstonden.

      Verwijderen
  2. "Ik roep iedere manager op om alert te zijn op signalen."
    Prachtige zin, goed bedoeld ook, maar nu die manager nog bereiken.
    Ik heb jaren in de zorg gewerkt en daarin veel lagen gehad, alles voorbij zien komen van bomen die tot in de hemel groeiden tot bezuinigen op alles.
    Daarna jaren in een clientenraad gezeten, een muur van weerstand ondervonden. Inderdaad benchmarking, bah!
    Maar ik ben het helemaal met je eens "attent" zijn heeft met tijdgebrek niets te maken en toch kom je echt de gekste dingen tegen. Gewoon niet nadenken. Te druk is tegenwoordig ingebakken, lijkt het wel. Terwijl dat kleine beetje extra aandacht juist veel tijdswinst oplevert. Een tevreden klant gebruikt de bel niet onnodig.

    BeantwoordenVerwijderen