Kennen en gekend worden.
Gister
werd het me weer gevraagd: Ben jij niet TE betrokken bij je cliënten?
De aanleiding voor de vraag was dat meneer aan de manager vertelde dat hij en ik allebei met de tranen in de ogen zaten toen hij een zelf gestuurde brief naar zijn dochter ongeopend retour kreeg...
Ik
vraag me af: kan je te betrokken zijn?
Natuurlijk ben ik niet een vriendin of de buurvrouw die langs komt, maar wel de vertrouwenspersoon waar meneer zich helemaal voor opent.
Natuurlijk ben ik niet een vriendin of de buurvrouw die langs komt, maar wel de vertrouwenspersoon waar meneer zich helemaal voor opent.
Ik kom altijd uit op het wij en zij: als ik nu tegen de boom rijd en ik krijg te maken met bijvoorbeeld hersenletsel, ben ik dan ook ‘zij’? Daarmee geef ik aan dat er geen verschil is. Degene tegenover je heeft iets meegemaakt waardoor hij of zij hersenletsel heeft, jij als ingezette hulpverlener waarschijnlijk niet. Voor hetzelfde geld was het andersom.
Of die ouders die vastlopen met een kind waarbij sprake is van een psychiatrische stoornis. Jij mag er heen om met de ouders en het kind te praten. Om de ouders te helpen een veilige structuur te creëren voor het kind. Een structuur waaraan het kind houvast heeft en waardoor het minder geneigd is boos te zijn op alles en iedereen. Als hulpverlener ben je er maar een aantal uur in de week. De ouders moeten 24 uur paraat zijn. Ze moeten zich doorlopend bewust zijn van hun voorbeeldgedrag, de manier waarop ze iets zeggen, en de afspraken die ze maken moeten ze ook werkelijk nakomen, ook al zijn er opeens hele andere dingen die de aandacht vragen.
Als begeleider ben je niks meer of minder dan de mensen tegenover je, maar misschien kan jij als begeleider/ coach/ hulpverlener wel iets betekenen voor het welzijn van de ander. En daar gaat het om.
Of die ouders die vastlopen met een kind waarbij sprake is van een psychiatrische stoornis. Jij mag er heen om met de ouders en het kind te praten. Om de ouders te helpen een veilige structuur te creëren voor het kind. Een structuur waaraan het kind houvast heeft en waardoor het minder geneigd is boos te zijn op alles en iedereen. Als hulpverlener ben je er maar een aantal uur in de week. De ouders moeten 24 uur paraat zijn. Ze moeten zich doorlopend bewust zijn van hun voorbeeldgedrag, de manier waarop ze iets zeggen, en de afspraken die ze maken moeten ze ook werkelijk nakomen, ook al zijn er opeens hele andere dingen die de aandacht vragen.
Als begeleider ben je niks meer of minder dan de mensen tegenover je, maar misschien kan jij als begeleider/ coach/ hulpverlener wel iets betekenen voor het welzijn van de ander. En daar gaat het om.
En
vandaag bij de ontmoeting met de oprichter van een mogelijke logeeropvang voor een van mijn coachees werd het me
weer duidelijk. Deze man heeft zijn huis, zijn gezin opengezet voor kinderen die
niet meer thuis kunnen wonen. Hij kan de kinderen gemakkelijker
sturen, ze kunnen schelden wat ze willen maar hij is niet hun vader en dat is het
verschil. Maakt dit hem minder professioneel, omdat hij leeft en woont met zijn
cliënten?
Kun
je te betrokken zijn? Nee, dat denk ik niet. Het gaat om verbondenheid.
Ik vind juist dat je wel betrokken moet zijn. Betrokkenheid leidt tot meer begrip en vertrouwen voor en naar de cliënt toe. Door even emotioneel één te zijn met je cliënt gedurende een gesprek, laat je de ander weten dat je er voor hem/haar bent zonder grenzen... Zolang je na het gesprek al het besprokene emotioneel los kan laten, zie ik geen "gevaar" voor counseler of cliënt.
BeantwoordenVerwijderen