woensdag 17 april 2013

Effectief coachen



'We gaan het vandaag eens helemaal anders doen,' opent onze intervisievoorzitter de bijeenkomst, 'Ik wil jullie kennis laten maken met een methodiek die thuishoort bij de familie-opstellingen, maar dan een beetje anders.' Net als altijd doen we een rondje waarin ieder een casus mag inbrengen. Ik heb geluk, mijn inbreng wordt gekozen. Hierin spelen drie personen de hoofdrol. Ik mag drie representanten neerzetten in de ruimte: mezelf, een cliënt en de derde betrokkene. De representanten mogen reageren vanuit hun gevoel. Ze hoeven niet na te denken over de kwestie op zich, ze hoeven alleen maar antwoord te geven op vragen en te benoemen wat ze voelen. Daarbij mogen ze zich verplaatsen in de ruimte. En dan zie ik gebeuren wat er aan de hand is. Al bij het eerste antwoord weet ik : hier gaat het om. Binnen een klein half uur is de zaak helemaal duidelijk en weet ik wat me te doen staat.
Het klinkt erg vaag allemaal, daar ben ik me van bewust, maar het gaat me te ver om hier het probleem te beschrijven. het gaat me om de methode. Een methode die studie behoeft, en die zeker de moeite waard is om te leren. Daarbij is veiligheid creëren, de juiste vragen stellen, plus de juiste houding van de coach/ counselor die het proces begeleidt, erg belangrijk.
Dankjewel Ciska Holkamp van www.improgrow.nl. Het was geweldig om mee te maken en te ervaren.


 Ciska Holkamp

Geen opmerkingen:

Een reactie posten