zaterdag 6 april 2013

Cirkels


De eerste week van april is alweer voorbij.Een week met moeilijke en mooie momenten. Een week waarin ik me weer bewust werd van de cirkel van invloed en de cirkel van betrokkenheid. Deze twee cirkels uit de leer van Covey- de zeven eigenschappen van effectief leiderschap, helpen mij om de dingen in het juiste perspectief te zetten. Mijn cirkel van betrokkenheid bij mensen is groot . Ik voel me betrokken bij mijn gezin, maar ook bij ieder ander die ik werkelijk ontmoet. Ik verdiep me in de mensen die ik tegenkom en ik leef mee met hetgeen hen bezighoudt.  Soms kan ik invloed hebben door een goed gesprek, door de juiste hulp en het juiste woord op het juiste moment, maar soms ook helemaal niet. Dan komen mijn goedbedoelde woorden niet over en heb ik dus geen invloed. Dan is het de kunst om te beseffen dat dit dus wel in je cirkel van betrokkenheid ligt maar dat je er geen invloed op kunt uitoefenen. Het ligt buiten je cirkel van invloed. Dus je kan je er wel druk om maken, maar dat helpt niet. Sterker nog, je belast jezelf en daarmee je directe omgeving. Je slaapt slecht omdat je piekert. Je wordt moe, de kans is groot dat je chagrijnig wordt.  Als je niet oppast wordt je somber en in het ergste geval depressief. En dan functioneer je helemaal niet meer. En dat allemaal om zaken die buiten je eigen invloedssfeer liggen. Niet handig, dus niet doen. Als je je druk blijft maken om de dingen waar je geen invloed op hebt wordt de cirkel kleiner. Blijf binnen je cirkel van invloed. Door van binnenuit te handelen wordt je cirkel van invloed groter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten