donderdag 7 februari 2013

Samen is leuker dan alleen

Het is alweer bijna Valentijnsdag. Silda zou twee jaar geworden zijn als ze niet vorig jaar op Valentijnsdag was overleden. Twee jaar geleden, wat was ik trots. Met veel bombarie heb ik haar neergezet. Een groots evenement en iedereen mocht komen. Uptight heeft gezongen, de Hoornse wethouder Aart Rupert heeft een woordje gedaan, Marinus Knoope van De Creatiespiraal hield een prachtige inleiding en een aantal van mijn vrienden hebben iets gezegd, wat een feest. Een jaar later is Silda gestorven. Ze bleek niet levensvatbaar.
SILDA staat voor samen is leuker dan alleen. Silda was een relatiebemiddelingsbureau voor mensen die het gevoel hebben dat de wereld te snel draait. In mijn werk kom ik veel mensen die alleen zijn en die heel graag een partner zouden willen hebben. Silda heb ik in het leven geroepen om hen daarbij te helpen. Een prima initiatief leek mij. Ik gun iedereen een partner, die ene die er speciaal voor jou is. Die van je houdt om wie je bent. Waarmee je alles kan delen, die je steunt en met je meeleeft alsof het hem of haar zelf betreft. Er kwamen wel mensen op af, en best veel mensen maar jammer genoeg waren dit bijna alleen maar mannen die een vrouw zochten. Dus Silda kwam niet aan bemiddelen toe. Ze heeft er veel tijd en energie ingestoken: workshops bedenken, locaties huren, advertenties schrijven en plaatsen, intakegesprekken houden, netwerkgesprekken houden...en ze heeft een doe-boekje uitgegeven. Een boekje met allerlei tips om die ene te vinden,prachtig geïllustreerd door Remco Wetzels. Maar het mocht niet baten, Silda werd als bemiddelingsbureau geen succes.
Achteraf denk ik dat de slogan niet goed is: ...voor mensen die het gevoel hebben dat de wereld te snel draait. Vaak hoorde ik: dat gevoel hebben we toch allemaal? Toch kwamen er bijna geen vrouwen op af.
Nu denk ik te weten waarom: wij vrouwen stellen hoge eisen aan een man. We willen tegen hem op kunnen kijken, liefst letterlijk en figuurlijk. Hij moet groter, slimmer, leuker en ook rijker zijn dan wij... en hij moet goed mee kunnen doen in de maatschappij. En weet je, ik heb hele leuke mannen ontmoet in het jaar van Silda. Mannen die zich kwetsbaar durfden op te stellen, die veel te bieden hadden, die het soms zo druk hadden met hun werk dat ze het zoeken van een vrouw gewoon liever uit handen gaven. Mannen die er niet voor kiezen om digitaal iemand te vinden maar die veel liever iemand in levende lijve willen ontmoeten. Mannen die op zoek zijn naar een leuke vrouw, 'gewoon een vrouw zoals jij', zei een van hun tegen mij. Nou, die zijn er genoeg lijkt me.

Mocht je het boek "Wacht niet op de Violen" willen hebben, stuur me dan een berichtje. Kosten € 6,00.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten