donderdag 28 november 2013

ADHD verzonnen

Leon Eisenberg 1922-2009



Mijn zoon stuurt me een link waarin staat dat psychiater Leon Eisenberg op zijn sterfbed toegeeft dat ADHD een door hem verzonnen 'ziekte'is. Als je gediagnosticeerd wordt met ADHD dan is een van eerste middelen die je voorgeschreven krijgt Ritalin, zo ging het ook met mijn zoon toen hij elf jaar was. Dit medicijn heeft een verslavende werking. Toeval bestaat niet; terwijl ik onder de droogkap zit bij de kapper lees ik in de Margriet van week 47 over een moeder die vertelt dat ze de Ritalin van haar zoontje opspaart om drie keer per week zelf eentje te nemen omdat ze er zo 'heerlijk actief' van wordt. Ritalin brengt dus rust in je hoofd als je 'te' druk bent, en stimuleert je tot actie als je er zelf niet toe komt.... en het is verslavend. 
Aanmoediging tot medicijnverslaving, zegt het artikel en zegt ook die moeder die de pilletjes van haar zoon slikt.  

Ik word er naar van. Mijn zoon heeft zes jaar lang Ritalin geslikt. Ook in mijn praktijk kom ik veel kinderen en jongeren tegen die dit medicijn slikken. Zetten wij als ouders onze kinderen aan tot verslaving, terwijl we alleen maar willen dat het goed gaat met hen? Dat ze de rust in hun hoofd krijgen om op school naar vermogen te kunnen presteren. Dat ze minder snel ruzie maken en daardoor in de problemen raken...gewoon omdat we willen dat ze zich gelukkig voelen... 

Nu ik aan het surfen ben en lees van ouders van nu die hun twijfels hebben en hun kinderen niet meer aan de Ritalin zetten ben ik enigszins gerustgesteld. Maar ik weet dat er ook nog genoeg ouders zijn die het advies van diegene die de diagnose stelt gewoon opvolgen.

Mijn zoon is erg intelligent en hij heeft vele talenten, dat weet ik en dat wordt me ook steeds verteld. Toch lukt het hem tot nu toe niet om zijn leven op orde te krijgen en hij kan (nog) niet zonder verslavende middelen. 
Hebben we dit aan Leon Eisenberg te danken?

www.gewoon-nieuws.nllink

Geen opmerkingen:

Een reactie posten